Waarom branding zo belangrijk is voor je bedrijf

Met een eigen bedrijf heb je natuurlijk ook een bepaald beeld dat je wil overbrengen naar de buitenwereld. Dit merk moet bij jouw doelgroep een bepaald gevoel oproepen en daarnaast is het ook belangrijk om je hiermee te onderscheiden van de concurrent. Zo is branding een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf, bijvoorbeeld ook om je te kunnen onderscheiden van de concurrent. We vertellen je hieronder meer over branding en waarom het zo belangrijk is.

Wat is branding?

Een eigen brand, oftewel een eigen merk, heb je met een eigen bedrijf. Een merk doet een bepaald gevoel opwekken bij de klant en is eigenlijk een totaalplaatje van jouw organisatie in de ogen van de klant. Het gaat over de emoties, ervaringen en waarden die de doelgroep met jouw merk associëren. Bij branding horen wel de visuele onderdelen, maar dat is niet het enige. Ook jouw missie, visie, tone of voice en de klantbeleving vallen allemaal onder branding. Zo kan een logo van jouw merk een bepaald gevoel opwekken, als de doelgroep bijvoorbeeld jouw logo ziet. Dit gaat dan ook hand in hand met visuele onderdelen.

Waarom branding essentieel is

Branding is een belangrijk onderdeel voor jouw bedrijf. Het kan er namelijk voor zorgen dat jouw bedrijf opvalt tussen de rest. Een sterke branding zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw bedrijf wordt herkend. Denk bijvoorbeeld aan een opvallend logo, een consistente tone of voice of de manier hoe er met klanten wordt omgegaan. Dit kan er ook voor zorgen dat je je kunt onderscheiden van de rest. Dit soort onderdelen zijn dus enorm belangrijk voor jouw bedrijf, want het kan ook weer zorgen voor meer naamsbekendheid.

4x branding-tips

Wil je ook jouw branding onder de loep nemen en kun je wel een aantal tips gebruiken? We sommen hieronder een aantal tips voor je op.

1. Denk aan je merkstrategie

Voordat je gaat beginnen met branding, is het belangrijk om na te denken over jouw waarden, missie en visie. Hieruit kun je namelijk een duidelijke merkstrategie opstellen. Wat wil je namelijk uitstralen naar de buitenwereld?

2. Zorg voor consistentie in jouw uitingen

Als bedrijf ben je natuurlijk aanwezig op social media, heb je een eigen website en maak je gebruik van verschillende fysieke communicatiemiddelen. Het is belangrijk om consistent hierin te zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat op alle uitingen dezelfde logo’s worden gebruikt, het kleurgebruik hetzelfde is en dat overal dezelfde tone of voice wordt gebruikt. Zo kun je bijvoorbeeld in jouw fysieke middelen, zoals brieven en enveloppen, een stempel met logo gebruiken. Hiermee laat je de ontvanger meteen in aanmerking komen met jouw logo en dit zorgt weer voor herkenbaarheid. Je kunt natuurlijk ook denken aan het gebruik van andere stempels, zoals een datumstempel. Door consistent te werken, kun je op den duur herkenbaarheid opwekken.

3. Vertel meer over jouw bedrijf

Een andere manier om op te vallen bij de doelgroep, is om jouw bedrijfsverhaal te vertellen. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal hoe het bedrijf is begonnen en waar jullie voor staan, of hoe het bedrijf tot stand is gekomen. Zo’n merkverhaal kan ervoor zorgen dat mensen ook echt een beeld bij het bedrijf krijgen, maar het kan ook vertrouwen opwekken.

4. Klantervaring

Daarnaast is het ook enorm belangrijk om jouw branding te verwerken in de ervaring van jouw klanten. Denk bijvoorbeeld aan hoe je een pakketje verpakt. Als je deze leuk en passend bij jouw bedrijf inpakt, zal dat al meteen voor een heel andere ervaring zorgen. Maar ook op de manier hoe er met klanten wordt omgegaan is een belangrijk onderdeel. Een goede klantenservice, bijvoorbeeld. De klant staat voorop en dat moet ook een belangrijk onderdeel vormen binnen jouw branding.